KONSPEKT
ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO -
WYCHOWAWCZYCH
DLA
GRUPY 3-, 4- LATKÓW
TEMATYKA TYGODNIA:
Wiosna idzie przez świat.
TEMAT DNIA: Gramy
w zielone - Obchody Pierwszego Dnia Wiosny.
CELE OGÓLNE:
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- zapoznanie ze sposobem tworzenia barwy zielonej z wykorzystaniem farb niebieskiej i żółtej;
- rozwijanie sprawności manualnych;
- zapoznanie ze staropolskim zwyczajem Topienia Marzanny.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- uważnie słucha wiersza i wypowiada się na jego temat;
- prawidłowo tworzy barwę zieloną w wyniku połączenia dwóch barw podstawowych: niebieskiej i żółtej;
- sprawnie posługuje się pędzlem;
- wykonuje formę przestrzenną według wzoru;
- wie, co symbolizuje obrzęd Topienia Marzanny.
FORMY NAUCZANIA:
- praca zbiorowa;
- praca indywidualna.
METODY NAUCZANIA, UCZENIA SIĘ:
- słowne: pogadanka; recytacja wierszy;
- czynne: zadań stawianych do wykonania; zabawowa, samodzielnych doświadczeń;
- oglądowe: ilustracja, pokaz.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Sznurek;
niebieska i żółta farba, pędzle, papierowe talerzyki, elementy żabki wycięte z kolorowego papieru; kukła Marzanny.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie
zabawą integracyjną Wiosenna iskierka
przyjaźni.
2. Zabawa
dydaktyczna Co jest zielone? - dzieci
podają przykłady roślin, zwierząt występujących w kolorze zielonym kojarzących
się z wiosną, wykorzystując rymowankę:
Grasz w zielone? Gram!
Masz zielone? Mam!
3. Słuchanie
wiersza W. Broniewskiego Gramy w zielone recytowanego
przez nauczyciela z wykorzystaniem sylwet bociana, żabki i niezapominajek:
„Proszę o zielone!”
zaklekotał bociek
do zielonej żabki,
co siedziała w
błocie.
Ale mądra żabka
Prędko myk! Pod wodę:
„Miłe mi, bocianie,
moje życie młode”.
Rosły w wodzie modre
niezapominajki,
i boćkowi rzekły:
„Znamy takie bajki”
Chciałbyś żabkę
połknąć,
lecz się obejdź
smakiem:
żabka gra w zielone
z młodym tatarakiem”.
4. Wyjaśnienie
niezrozumiałych słów: obejdź się smakiem,
myk pod wodę, modre niezapominajki; rozmowa na temat utworu:
·
O
co bocian prosił żabkę?
·
Gdzie
schowała się żabka?
·
Jak
nazywały się kwiatki, które rosły w błocie?
·
Dlaczego
żabka uciekła przed bocianem?
·
Z
kim grała w zielone?
·
Jakie
rośliny i zwierzęta z utworu kojarzą nam się z wiosną?
5. Zabawa
ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał Przestraszone żabki - na dywanie ułożony ze sznurka staw; dzieci - żabki w przysiadzie skaczą dookoła stawu; na hasło Idzie bocian
- wskakują do stawu; hasło Nie ma bociana
jest sygnałem do ponownego ruchu.
6. Praca
plastyczna Żabka – wykonanie sylwety
żaby z papierowych talerzyków; tworzenie koloru zielonego z wykorzystaniem farb
niebieskiej i żółtej; zamalowywanie talerzyka powstałym kolorem; nalepianie
elementów w całość; wystawa prac.
7. Powitanie Wiosny
- zapoznanie z tradycją topienia Marzanny; poszukiwanie pierwszych oznak wiosny
podczas spaceru na pobliskim osiedlu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz