Strony

sobota, 2 listopada 2013

Próbujemy mierzyć - Lekkie jak...



KONSPEKT ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZYCH 
             DLA GRUPY 3-, 4- LATKÓW                   


TEMATYKA TYGODNIA: Próbujemy mierzyć.
TEMAT DNIA: Lekkie jak…
CELE OGÓLNE:
  • rozwijanie umiejętności określania masy przedmiotów;
  • konstruowanie wagi za pomocą prostych przedmiotów;
  • wzbogacanie słownika czynnego.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
  • podaje przykłady lekkich i ciężkich przedmiotów;
  • konstruuje wagę z pomocą nauczyciela;
  • waży i ustala masę przedmiotów: to jest lekkie, a to ciężkie;
  • klasyfikuje przedmioty ze względu na ciężar: lekkie, ciężkie.
FORMY NAUCZANIA:
  • praca zbiorowa;
  • praca indywidualna;
  • praca grupowa.
METODY NAUCZANIA, UCZENIA SIĘ:
  • słowne: recytacja wierszy, instruktaż;
  • czynne: zadań praktycznych;
  • oglądowe: pokaz, ilustracja, obserwacja, pomiar;
  • Metoda E. Gruszczyk-Kolczyńskiej.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Wiersz I. Suchorzewskiej Leciutki żarcik; obrazki: balon, puszek mlecza, płatek śniegu, bańka z mydła, latawiec, suchy listek, motyl, ptasie piórko, kropla rosy, komar; obrazki ciężkich przedmiotów: samochód ciężarowy, samolot, wieżowiec, statek; drążek, dwie przezroczyste plastikowe torebki, sznurek, taśma klejąca; zabawki: miś, lalka, klocki drewniane i piankowe, samochód, książka, itp.; dwa koła hula-hop; piłka.



PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1.      Powitanie pląsem Wszyscy są:

Wszyscy są, Witam Was
Zaczynamy już czas
Jestem Ja (nauczyciel wskazuje na siebie)
Jesteś Ty (nauczyciel wskazuje na dzieci)
Raz (klaśniecie w dłonie)
Dwa( klaśniecie w kolana)
Trzy (klaśniecie w dłonie)
2.      Uważne słuchanie wiersza I. Suchorzewskiej Leciutki żarcik recytowanego przez nauczyciela dopowiadanie przez dzieci brakujących słów w wierszu zgodnie ze wskazanymi obrazkami:

Leciutki jest balonik,
puszek mlecza na wiosnę,
a w zimie śniegu płatek.
A poza tym?
- Bańka z mydła, latawiec,
listek suchy na wietrze.
- I co jeszcze?
- Motylek, ptasie piórko,
mała kropelka rosy…
No i komar,
Który zaraz
Wejdzie na twój nosek!

Zwrócenie uwagi, o jakich lekkich przedmiotach była mowa w utworze.
3.      Oglądanie obrazków ciężkich przedmiotów: samochód ciężarowy, samolot, wieżowiec, statek; prawidłowe ich nazywanie.
4.      Zabawa orientacyjno – porządkowa Ciężko – lekko – dzieci poruszają się swobodnie po sali; na hasło ciężko – naśladują sposób poruszania się człowieka dźwigającego ciężar; na hasło lekko – biegają na palcach.
5.      Konstruowanie wagi z drążka, przezroczystych plastikowych toreb oraz sznurka.
Nauczyciel mówi:
Skonstruujemy wagę z tych oto skarbów umieszczonych na stoliku. Przytrzymaj drążek To będą ramiona wagi… Na końcach ramion umocujemy szalki (wyjaśnienie pojęcia szalka). Nasza waga ma szalki zrobione z przezroczystych torebek. Będzie lepiej widać, co do nich wkładamy, i nic nam z nich nie wypadnie. Szalki przymocujemy taśmą klejącą, żeby się dobrze trzymały. Teraz trzeba znaleźć miejsce do przywiązania sznurka. Musi to być dokładnie w środku patyka (przywiązują sznurek na próbę i przesuwają go tak, aby ramiona wagi były w równowadze). Teraz sznurek mocujemy taśmą i waga jest gotowa.
6.      Zabawa dydaktyczna Ile waży miś, ile waży lalka? – dzieci porównują ciężar różnych przedmiotów, najpierw ważą na dłoniach ciężkie i lekkie zabawki, a następnie samodzielnie skonstruowaną wagą (zwrócenie uwagi na ramiona wagi, pokazywanie, gdzie jest większy ciężar); dokonują podziału na ciężkie i lekkie przedmioty; zwrócenie uwagi na słowo lekki i prawidłowe wymawianie głosek kk.
7.      Zabawa ruchowa Podawanie przedmiotu – dzieci stoją w kole, podają sobie piłkę z rąk do rąk w taki sposób, jakby ten przedmiot był: bardzo ciężki, lekki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz