KONSPEKT ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO -
WYCHOWAWCZYCH
DLA
GRUPY 3-, 4- LATKÓW
TEMATYKA TYGODNIA:
Próbujemy mierzyć.
TEMAT DNIA: Lekkie
jak…
CELE OGÓLNE:
- rozwijanie umiejętności określania masy przedmiotów;
- konstruowanie wagi za pomocą prostych przedmiotów;
- wzbogacanie słownika czynnego.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- podaje przykłady lekkich i ciężkich przedmiotów;
- konstruuje wagę z pomocą nauczyciela;
- waży i ustala masę przedmiotów: to jest lekkie, a to ciężkie;
- klasyfikuje przedmioty ze względu na ciężar: lekkie, ciężkie.
FORMY NAUCZANIA:
- praca zbiorowa;
- praca indywidualna;
- praca grupowa.
METODY NAUCZANIA, UCZENIA SIĘ:
- słowne: recytacja wierszy, instruktaż;
- czynne: zadań praktycznych;
- oglądowe: pokaz, ilustracja, obserwacja, pomiar;
- Metoda E. Gruszczyk-Kolczyńskiej.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Wiersz I. Suchorzewskiej Leciutki żarcik; obrazki: balon, puszek mlecza, płatek śniegu,
bańka z mydła, latawiec, suchy listek, motyl, ptasie piórko, kropla rosy,
komar;
obrazki ciężkich przedmiotów: samochód
ciężarowy, samolot, wieżowiec, statek; drążek, dwie przezroczyste plastikowe
torebki, sznurek, taśma klejąca; zabawki: miś, lalka,
klocki drewniane i piankowe, samochód, książka, itp.; dwa koła hula-hop; piłka.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie pląsem Wszyscy są:
Wszyscy są,
Witam Was
Zaczynamy
już czas
Jestem Ja (nauczyciel wskazuje na siebie)
Jesteś
Ty (nauczyciel wskazuje na dzieci)
Raz (klaśniecie w dłonie)
Dwa( klaśniecie w kolana)
Trzy (klaśniecie w dłonie)
2. Uważne słuchanie wiersza I. Suchorzewskiej Leciutki żarcik recytowanego przez
nauczyciela – dopowiadanie przez
dzieci brakujących słów w wierszu zgodnie ze wskazanymi obrazkami:
Leciutki jest balonik,
puszek
mlecza na wiosnę,
a w zimie śniegu
płatek.
A poza tym?
- Bańka
z mydła, latawiec,
listek
suchy na wietrze.
- I co jeszcze?
- Motylek,
ptasie piórko,
mała kropelka
rosy…
No i komar,
Który zaraz
Wejdzie na twój nosek!
Zwrócenie uwagi, o
jakich lekkich przedmiotach była mowa w utworze.
3. Oglądanie obrazków ciężkich przedmiotów:
samochód ciężarowy, samolot, wieżowiec, statek; prawidłowe ich nazywanie.
4. Zabawa orientacyjno – porządkowa Ciężko – lekko – dzieci poruszają się
swobodnie po sali; na hasło ciężko – naśladują
sposób poruszania się człowieka dźwigającego ciężar; na hasło lekko – biegają na palcach.
5. Konstruowanie wagi z drążka, przezroczystych
plastikowych toreb oraz sznurka.
Nauczyciel mówi:
Skonstruujemy wagę z tych oto skarbów
umieszczonych na stoliku. Przytrzymaj drążek To będą ramiona wagi… Na
końcach ramion umocujemy szalki (wyjaśnienie pojęcia szalka). Nasza waga ma szalki zrobione z
przezroczystych torebek. Będzie lepiej widać, co do nich wkładamy, i nic nam z
nich nie wypadnie. Szalki przymocujemy taśmą klejącą, żeby się dobrze trzymały.
Teraz trzeba znaleźć miejsce do przywiązania sznurka. Musi to być dokładnie w środku patyka (przywiązują
sznurek na próbę i przesuwają go tak, aby ramiona wagi były w równowadze). Teraz sznurek mocujemy taśmą i waga jest
gotowa.
6. Zabawa dydaktyczna Ile waży miś, ile waży lalka? – dzieci porównują ciężar różnych
przedmiotów, najpierw ważą na dłoniach ciężkie i lekkie zabawki, a następnie samodzielnie
skonstruowaną wagą (zwrócenie uwagi na ramiona wagi, pokazywanie, gdzie jest
większy ciężar); dokonują podziału na ciężkie i lekkie przedmioty; zwrócenie uwagi na słowo lekki i prawidłowe wymawianie głosek kk.
7. Zabawa ruchowa Podawanie przedmiotu – dzieci stoją w kole, podają sobie piłkę z
rąk do rąk w taki sposób, jakby ten przedmiot był: bardzo ciężki, lekki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz