KONSPEKT
ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZYCH
DLA GRUPY 4-, 5- LATKÓW
TEMATYKA TYGODNIA: Płynie,
cieknie, kapie… Kto ją złapie?
TEMAT DNIA: Kolory w kropli wody.
CELE OGÓLNE:
- Rozwijanie sprawności ruchowej.
- Poznanie właściwości wody, tj. kolor, smak, kształt.
- Rozwijanie zainteresowań badawczych dziecka, kształtowanie postawy zaciekawienia otaczającym światem.
- Rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego.
- Zapoznanie z nową techniką plastyczną.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- Prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne z użyciem plastikowej butelki z wodą.
- Określa kształt, kolor, smak wody.
- Wykonuje czynności badawcze zgodnie z instrukcją nauczyciela.
- Omawia wyniki wspólnie przeprowadzonych doświadczeń i wyciąga wnioski.
- Tworzy pracę plastyczną poprzez rozdmuchiwanie na kartce kropel zabarwionej wody.
FORMY NAUCZANIA:
- praca zbiorowa;
- praca indywidualna.
METODY NAUCZANIA, UCZENIA SIĘ:
- słowne: pogadanka, rozmowa;
- czynne: zadań stawianych do wykonania, eksperymentu;
- oglądowe: pokaz.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Plastikowe butelki z wodą, płyta z nagraniem piosenki Solo z parasolem, melodią
staccato, legato; parasole dla pary, magnetofon; pojemniki z wodą,
pojemnik z mlekiem, kasza manna, pieprz czarny ziarnisty, atrament, pojemniki
z ciepłą i zimną wodą, farby w różnych kolorach, pędzle,
kartki z bloku technicznego dla każdego dziecka, słomki.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.
Zabawy ruchowe z plastikowymi butelkami:
a)
Marsz z
butelkami w dłoni wokół koła.
b)
Koszykarze - dzieci stoją w małym rozkroku, przekładają butelki
na
przemian pod kolanami, raz prawym, raz lewym, tworząc ósemkę; pomiędzy seriami
dzieci wykonują ćwiczenia oddechowe:
wdech z równoczesnym uniesieniem rąk w górę, wydech z jednoczesnym opuszczaniem
rąk.
c)
Wałkujemy
ciasto - siad klęczny, butelka przed kolanami; dzieci trzymają
dłonie na butelce, przesuwanie butelki w przód i przesuwanie jej do kolan.
d)
Karuzela - dzieci w siadzie skrzyżnym przetaczają butelkę wokół siebie starając się
butelkę turlać dłońmi.
e)
Sprytne stopy -
w siadzie podpartym dzieci starają się chwycić butelkę
stopami i unieść ją do góry.
f)
Luneta - dzieci leżą na brzuchu, ręce oparte na łokciach, patrzą w lunetę raz
prawym, raz lewym okiem.
g)
Wędrujące
butelki - w leżeniu na brzuchu, dzieci z ramionami
wyprostowanymi nad podłogą przetaczają butelkę z ręki do ręki, z
jednoczesnym podniesieniem tułowia do góry.
h)
Winda - w leżeniu na plecach, ręce wyprostowane wzdłuż tułowia trzymają butelkę,
przenoszenie rąk za głowę z równoczesnym wdechem nosem, następnie powrót do
pozycji wyjściowej z jednoczesnym wydechem ustami.
i)
Marsz po kole
na zakończenie ćwiczeń.
2.
Degustacja wody
- uzupełnianie płynów po ćwiczeniach gimnastycznych;
określanie zapachu wody, jej smaku.
3.
Badanie właściwości wody Jak wygląda woda?
a)
Pokaz pojemnika z wodą; nauczycielka wyjaśnia:
Pomimo, iż wydaje się, że woda jest
z wyglądu jednolitą cieczą, to tak naprawdę składa się z malutkich cząsteczek -
drobinek.
Następnie nauczycielka wpuszcza do pojemnika z wodą kilka kropel tuszu.
Dzieci obserwują jak mieszają się one z wodą.
Drobinki tuszu umieszczają się
pomiędzy drobinkami wody.
Dla lepszego zrozumienia zaistniałego zjawiska do słoika wsypujemy ziarna
czarnego pieprzu, potrząsamy słoikiem.
Cząsteczki wody są podobne do
kuleczek pieprzu, ale są znacznie mniejsze, niedostrzegalne gołym okiem.
Następnie do słoika z pieprzem dosypujemy kaszę mannę. Nauczycielka
porównuje ziarenka kaszy do cząsteczek atramentu. Potrząsamy
słoikiem
w celu wymieszania znajdujących się w środku ziaren.
Ziarenka kaszy wpadają pomiędzy
ziarna pieprzu podobnie jak cząsteczki tuszu między cząsteczki wody. Czyli
ziarna kaszy wypełniają wolne przestrzenie między ziarenkami pieprzu. Podobnie
jest z cząsteczkami atramentu i wodą - drobinki atramentu wypełniają puste
przestrzenie pomiędzy cząsteczkami wody.
b)
Badanie koloru wody - sprawdzanie przezroczystości wody w porównaniu z mlekiem.
4.
Zabawa muzyczno - ruchowa Wiolonczela
z użyciem plastikowych butelek z wodą - podczas staccato (dźwięki skaczące) dzieci uderzają butelką o dłoń nad
głową, gdy muzyka przejdzie do legato (dźwięki
połączone płynące), butelka zamienia się w smyczek.
5.
Solo z
parasolem - śpiew i wykonanie układu tanecznego do piosenki
Solo z parasolem z wykorzystaniem
rekwizytów - parasoli.
Tekst piosenki
|
Układ taneczny
|
Mogę solo z parasolem
Albo z Wami tańczyć dziś.
Kiedy chmura tak wysoko,
A w kałuży płynie liść.
Chlapie,
chlapie
woda,
Nic nam
dziś nie
szkoda.
Taka właśnie moda,
Woda, woda, woda, woda, woda. x2
Ale mokry przyszedł czas,
Więc parasol chroni nas.
Z saksofonu zamiast nut,
Płynie strumień, srebrny cud.
Chlapie,
chlapie
woda,
Nic nam
dziś nie
szkoda.
Taka właśnie moda,
Woda, woda, woda, woda, woda. x2
|
Ustawienie w kole.
Pokazujemy parasol.
Pokazujemy widzów.
Pokazujemy chmury.
Pokazujemy spadający deszczyk.
2 x klepiemy o swoje ramiona.
2 x klepiemy o swoje kolana.
2 x klepiemy o swój parasol.
2 x klepiemy o swoje kolana.
2 x klepiemy o swoje ramiona.
Podnosimy ręce do pozycji Y.
Wymachując rękoma obracamy się
wokół własnej osi.
Obrót wokół własnej osi.
Na przygrywkę dzieci podnoszą
parasol.
Idziemy w kole z parasolką para za
parą.
Trzymając parasol robimy koło.
Opuszczamy parasol na podłogę.
2 x klepiemy o swoje ramiona.
2 x klepiemy o swoje kolana.
2 x klepiemy o swój parasol.
2 x klepiemy o swoje kolana.
2 x klepiemy o swoje ramiona.
Podnosimy ręce do pozycji Y.
Wymachując rękoma obracamy się
wokół własnej osi.
Obrót wokół własnej osi.
Dzieci chowają się pod parasolami.
Kończymy taniec pokazując wymyśloną przez dzieci figurę.
|
6.
Zabawa badawcza Co
cieplejsze - to pierwsze - barwienie ciepłej i zimnej wody atramentem;
wyciąganie wniosków: w ciepłej wodzie
woda zabarwia się szybciej.
7.
Zabawa dydaktyczna Barwienie wody - barwienie
wody różnokolorowymi farbami; ustawianie butelek wody w kolejności od
najsłabiej zabarwionej do
najbardziej intensywnej barwy.
8.
Praca plastyczna Wesołe stworki - rozdmuchiwanie
kropelek kolorowej wody na kartce papieru, nalepianie ruchomych oczu, rysowanie
stworkowi wesołej miny; wypowiedzi na temat powstałych prac.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz