sobota, 2 listopada 2013

Zajęcia otwarte - Noc wróżb i czarów.



SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH DLA RODZICÓW 
W GRUPIE 3-, 4-, 5- LATKÓW       


TEMAT ZAJĘĆ: Noc wróżb i czarów.
CELE OGÓLNE:

  • wzmacnianie więzi uczuciowej z rodzicami;
  • czerpanie radości ze wspólnej zabawy;
  • pogłębianie współpracy między rodziną a przedszkolem;
  • stworzenie rodzicom okazji do gromadzenia spostrzeżeń o własnym dziecku i pracy nauczycieli.

CELE OPERACYJNE:
Dziecko:

  • zna zwyczaje i tradycje andrzejkowe;
  • rozumie, że wróżba to zabawa;
  • umie wyrażać uczucia i przeżywać radość z zabawy z rodzicami;
  • aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.

FORMY NAUCZANIA:

  • praca zbiorowa;
  • praca indywidualna
  • praca grupowa.

METODY NAUCZANIA, UCZENIA SIĘ:

  • słowne: pogadanka, recytacja wierszy, instruktaż, objaśnienie;
  • czynne: zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń;
  • oglądowe: pokaz, obserwacja.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Wystrój sali: czarny kot, dynie; księżyc, nietoperze; wróżka; kostiumy wróżek dla nauczycielek; pacynka Andrzeja; monety, 2 miski z wodą; kolorowa butelka, symbole: korona, górnik, serce, moneta, kwiaty, aparat fotograficzny; obrazki zwierząt: żółw, papuga, ryba, lew, myszka; talerze, mała książeczka, grzebień, igła i nitka, auto, moneta, klocek; Księga Wróżb, szklana kula z otworem, paski w kolorach: czerwonym, niebieskim, białym, żółtym; koperta z listem; płyty CD z utworami muzycznymi: Do przedszkola idzie maluch, Gimnastyczny blues, Boogie-woogie, Kaczuszki, Czarowanie; smutne i wesołe minki, kosz z słodkim poczęstunkiem z andrzejkowymi wróżbami.


PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1.      Powitanie:

            Witamy wszystkich na grupowej zabawie andrzejkowej. Zarówno rodziców, jak i naszych przedszkolaków. Czy wszyscy “przynieśli” dziś ze sobą dobry humor? Skoro tak, to zaczynamy!

Nauczyciel:              - Ale, ale! Na dzisiejszą uroczystość zaprosiłam do nas gościa. Nie wiem, dlaczego jeszcze nie przyszedł? Może nie może trafić?
(W tym momencie słychać pukanie).

- O to chyba on. Wyjdę i zaproszę go do środka, a wy zawołajcie: “Prosimy gościa do zabawy!”
(Gdy dzieci zapraszają gościa, nauczyciel wychodzi za drzwi  i wraca z gościem – ANDRZEJEM – maskotką, która od tej chwili poprowadzi wróżby i zabawę andrzejkową).

- A oto i nasz gość, ale prosił abym go nie przedstawiała, chce to zrobić sam. Przywitajmy go brawami.

Andrzej:                                - Nie, nie, nie! Zaśpiewajcie mi raczej “Sto lat”, bo dziś są moje imieniny, a nikt jeszcze nie złożył mi życzeń. Jak myślicie, jak mam na imię?
(Dzieci odpowiadają Andrzej i śpiewają “Sto lat”)

- Dziękuję, dziękuję! Nie przyniosłem dziś dla was cukierków, ale za to “przyniosłem” (wskazuje na kapelusz, który ma na głowie) wróżby i zabawy andrzejkowe, a znam ich co niemiara, bo na andrzejki chodzę od stuleci.
2.      Noc świętego Andrzeja – pogadanka nauczycielki na podstawie książki Krągły rok o legendach andrzejkowych i wróżbach:

   Andrzejki to wieczór wróżb. Wtedy to dziewczynki, a nawet chłopcy, chcą dowiedzieć się o swoim przyszłym losie. Zwyczaj wróżenia w wieczór andrzejkowy znany jest od bardzo dawna. Zapraszamy do wspólnego wróżenia. Pamiętajmy jednak, że wróżba to zabawa i trzeba traktować ją nie całkiem poważnie, chociaż nie jest wykluczone, że może się spełnić. My dzisiaj spróbujemy wrócić do tamtych tradycji i rozpoczynamy nasz wieczór cudów.

3.      Recytacja wiersza przez dzieci.

W przedszkolu zabawa,
Andrzejek to czas.
Niech magia i wróżba
Królują wśród nas.
Już zaczynamy, już nie czekamy.
Zabawa dalej, start!

4.      Nauka andrzejkowego zaklęcia:

Hokus- pokus, czary – mary,
Niech się spełnią andrzejkowe czary!

5.      Wróżby:

a)     Moneta w studni - na środku sali stoi miska z wodą; każde dziecko otrzymuje monetę ( 1 grosz) i wypowiadając zaklęcie:

Hokus – pokus, czary – mary,
Niech się spełnią andrzejkowe czary!

wrzuca monetę do miski; rzut odbywa się przez lewe ramię, a czyja moneta wpadnie do wody, ten ma szansę na spełnienie jego życzeń.

b)     Wirująca butelka - na środku sali leży butelka, a wokół niej gwiazdy symbole; każdy uczestnik kręci butelką i odczytuje symbol, który wskazuje butelka:

SYMBOL

ZNACZENIE
 KORONA

W przyszłości będziesz ważną osobą, obejmiesz ważne stanowisko.
 GÓRNIK
Zostaniesz górnikiem.

SERCE
Czeka cię wielka miłość i szczęście rodzinne.
MONETA
Będziesz bardzo bogatym biznesmenem, czeka cię sukces w interesach.
 KWIATY
Zostaniesz ogrodnikiem.
APARAT FOTOGRAFICZNY
Zostaniesz znanym fotografem, podróżnikiem.





c) Zwierzęta i ja – uczestnik losuje obrazek przedstawiający określone zwierzę, a wróżka odczytuje, jakie cechy charakteryzują dane dziecko.


SYMBOL


                   ZNACZENIE
ŻÓŁW
Wolny.
PAPUGA
Gaduła.
MYSZKA
Sprytny.
RYBA
Zdrowy.
LEW
Dzielny, odważny.

6.      Wykonanie układu tanecznego do piosenki Do przedszkola idzie maluch.
Ustawienie: półkole.


SŁOWA

RUCH

1. Do przedszkola idzie maluch. Tup, tup, tup, tup.
Wszyscy dziś malucha chwalą.
Tup, tup, tup, tup.

2. Zna wierszyki i piosenki.
La, la, la, la.
Zawsze chodzi uśmiechnięty.
La, la, la, la.

3. Podskakują razem dzieci.
Hop, hop, hop, hop.
Bo tu bawią się najlepiej.
Hop, hop, hop, hop.


Tupią nóżkami.

Tupią nóżkami.


Machają rękami.

Machają rękami.


Podskakują.

Podskakują.

7.      Zabawa ruchowa z piosenką Gimnastyczny blues.
Ustawienie: półkole.


SŁOWA

RUCH

Kładę na biodrach swoje ręce,
I bioderkami ładnie kręcę.            
Teraz w drugą stronę,                     
stop kończę ukłonem.

Ręce wznoszę wysoko w górę.          
Właśnie próbuję złapać chmurę.    
Uwaga, ręce w bok,                         
Bo daję duży skok.                     
 
Kładę się teraz na podłogę,   
I turlam najdalej jak mogę,
Stop, wracam z powrotem            
Chwilę leżę potem.                     
 
Wstaję i robię smutną minkę.
Lecz martwię się tylko przez chwilkę.
Już kręcę się w koło,
Buzię mam wesołą.                           

Dzieci kładą ręce na swoich biodrach.
Kręcą biodrami w prawą stronę. 
Kręcą biodrami w lewą stronę.
Zatrzymują się i kłaniają. 

Podnoszą obie ręce do góry.
Palcami próbują „złapać chmurę”.
Dają ręce w bok.
Skaczą wysoko w górę. 

Kładą się na podłodze.
Turlają się w prawą stronę.
Turlają się w lewą stronę.
Odpoczywają stukając o dywan w rytm muzyki.
Wstają z dywanu.
Udają, że są smutne.
Kręcą się wokół własnej osi.
Uśmiechają się.

8.      Wróżby:

a)     Buty - dzieci układają dwa rzędy butów: pierwszy rząd – dziewczynki, drugi rząd – chłopcy; właściciele butów (chłopiec i dziewczynka), które pierwsze znajdą się za drzwiami, wyjadą na wycieczkę do ciepłych krajów (podkład muzyczny z piosenki Czarowanie).
- Nauczycielka wręcza zwycięzcom kopertę; dzieci otwierają; nauczycielka odczytuje treść:
BIURO PODRÓŻY SPEŁNIAMY MARZENIA ZAPRASZA       
   30 LISTOPADA 2011 ROKU NA WYCIECZKĘ W KRAINĘ FANTAZJI.  
 CZAS TRWANIA WYCIECZKI – JEDNA PIOSENKA. 
 ŻYCZYMY NIEZAPOMNIANYCH WRAŻEŃ!!!
- Ilustrowanie ruchem piosenki Czarowanie:

Czary-mary, czary-mary, czary-mary, huuuuu…… 2x
Hokus-pokus, kszy, kszy 2x
Abrakadabra, abrakadabra, abrakadabra
Hokus-pokus, kszy, kszy 2x
Abrakadabra, abrakadabra, abrakadabra

Improwizacja ruchowa:
Czary-mary – oburącz zakreślamy koło od środka na zewnątrz;
huuuuu… - wyrzut dłońmi do przodu z rozpostartymi palcami;
Hokus-pokus – dwukrotne klaśnięcie w dłonie;
kszy, kszy – wyrzut dłońmi do przodu raz w prawą, raz w lewą stronę;
Abrakadabra – trzykrotnie zataczamy krąg rękami przed sobą, za każdym razem coraz wyżej.

b) Kim będę - uczestnicy wskazują na wybrany przez siebie talerz; symbol (przedmiot) znajdujący się pod nim to właściwa przepowiednia:

SYMBOL

ZNACZENIE
NITKA I IGŁA
Krawcowa.
GRZEBIEŃ
Fryzjer.
KSIĄŻKA
Pisarz.
MONETA
Sklepikarz.
SAMOCHÓD
Kierowca.
KLOCEK
Budowniczy.

c)     Ulubiony kolor - dzieci losują karteczki w sześciu kolorach;
wróżka czyta z Księgi Wróżb, o jakich przestrogach na przyszłość mówią dzieciom wylosowane kolory: 


KOLOR

ZNACZENIE
CZERWONY
Jesz za dużo słodyczy, musisz je ograniczyć, bo w przyszłości możesz być częstym gościem u dentysty.
ZIELONY
Bądź ostrożny w drodze do przedszkola, patrz uważnie pod nogi i bacznie rozglądaj się na przejściu przez jednię.
NIEBIESKI
Zawsze pilnuj swoich rzeczy, bo możesz coś cennego zgubić. Nie bądź roztargniony.
BIAŁY
Pijesz za mało mleka, masz słabe kości, jedz więcej nabiału, a nie tylko chrupki i batony.

9.      Zabawy integracyjne dla dzieci i rodziców:
a)     Boogie–woogie – ustawienie w półkolu.

1.      Do przodu prawą rękę daj,
do tyłu prawą rękę daj,
do przodu prawą rękę daj
i pomachaj nią.

Ref.: Bo przy boogie, boogie-woogie
trzeba w koło kręcić się,
no i klaskać trzeba, raz, dwa, trzy.
Boogie-woogie, ahoj! /x3
I od nowa zaczynamy taniec ten.

2.      Do przodu lewą rękę daj,
do tyłu lewą rękę daj,
do przodu lewą rękę daj
i pomachaj nią.

3.      Do przodu prawą nogę daj,
do tyłu prawą nogę daj,
do przodu prawą nogę daj
i pomachaj nią.

b)     Kaczuchy – naśladowanie ruchów nauczyciela w rytm muzyki.
c)     Zabawa z krzesełkami - na środku sali stoją krzesełka ustawione w kole, oparciami o siebie ( o jedno mniej niż liczba uczestników). Wszyscy tańczą w koło w rytm muzyki. Gdy muzyka umilknie, rodzice zajmują miejsce na krzesełku. Kto nie zdąży usiąść – odpada. Wygrywa jedna osoba.
10.  Zabawa integracyjna Iskierka - dzieci siadają w kręgu na dywanie; nauczycielka mówi:

Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg
Niech wróci do moich rąk.

11. Ewaluacja zajęć - na pożegnanie każdy uczestnik podnosi do góry minę wesołą, jeśli jest zadowolony ze spotkania, i minę smutną, jeśli mu się nie podobało.

12.  Zakończenie – rozdanie dzieciom oraz ich rodzicom słodkiego poczęstunku z andrzejkowymi wróżbami.










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz