KONSPEKT ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO -
WYCHOWAWCZYCH
DLA GRUPY 3-, 4- LATKÓW
DLA GRUPY 3-, 4- LATKÓW
TEMATYKA TYGODNIA:
Przyszedł Mikołaj.
TEMAT DNIA: Odwiedziny
Świętego Mikołaja.
CELE OGÓLNE:
- zapoznanie z postacią Świętego Mikołaja;
- wyrabianie umiejętności prawidłowego wypowiadania się na określony temat;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz spostrzegawczości;
- usprawnianie mięśni narządów mowy.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- rozwiązuje zagadkę słowną;
- wypowiada się na podany temat;
- prawidłowo wyłania osobę Świętego Mikołaja spośród innych postaci;
- starannie wykonuje ćwiczenie graficzne;
- aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.
FORMY NAUCZANIA:
- praca zbiorowa;
- praca indywidualna.
METODY NAUCZANIA, UCZENIA SIĘ:
- słowne: pogadanka;
- czynne: zadań stawianych do wykonania;
- oglądowe: ilustracja, pokaz.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Zagadka
Święty Mikołaj; puzzle: Święty Mikołaj, klaun, kominiarz;
Karty Pracy: helikopter, samochód, statek; flamastry z
grubą końcówką, pastele; instrument perkusyjny: tamburyno.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie piosenką integracyjną Na powitanie wszyscy razem:
Na
powitanie wszyscy razem:
hip,
hip, hura! x
3 (podskakują)
Z
całego serca, pełnym gazem:
Witamy
was! x 3 (machają)
2. Wprowadzenie
do tematu zajęć poprzez zagadkę słuchową.
Nauczyciel
mówi: Zapraszam Was teraz do siebie.
Dzisiaj jest święto pewnej starszej, miłej, bardzo kochającej dzieci osoby.
Posłuchajcie zagadki, a dowiecie się,
kim jest ten człowiek.
Ma długą brodę i
do tego święty.
Kocha dzieci,
więc nosi im prezenty.
(Święty Mikołaj)
3.
Jak
rozpoznać prawdziwego Świętego Mikołaja? – rozmowa na temat
wyglądu i ubioru Św. Mikołaja:
-
Jaki strój nosi Mikołaj? (kurtka,
spodnie, czapka, pas i buty)
-
Jakiego koloru jest kurtka, spodnie i
czapka Świętego? (czerwonego)
- Po czym poznajemy, czy Mikołaj
jest naprawdę prawdziwy? (po worku na prezenty)
4. Rozwiązanie
zagadki w formie puzzli Czy to jest
Święty Mikołaj? – na tablicy umieszczone są pocięte obrazki trzech postaci:
Mikołaja, klauna, kominiarza. Jednak każda z postaci składa się z trzech
niepasujących do siebie części (twarz Mikołaja, marynarka klauna, buty
kominiarza, itp.). Zadaniem dzieci jest ułożenie prawidłowych postaci i
wyłonienie z nich osoby Świętego Mikołaja.
5. Zabawa
ruchowa Zaprzęgi - dzieci dobrane
trójkami; dwoje z nich tworzy zaprzęg, podając sobie ręce; do środka koła
wchodzi trzecia osoba, która jest Mikołajem. Przy akompaniamencie do piosenki Sanna dzieci poruszają się po obwodzie
koła. Na przerwę w muzyce zamieniają się parami.
6. Ćwiczenie
graficzne Czym lubi podróżować Mikołaj?
Nauczyciel
mówi: Skoro już wiecie jak wygląda Święty
Mikołaj, jak jest ubrany i co robi, to może teraz odgadniecie, czym podróżuje
po całym świecie? Jeśli chcecie się dowiedzieć, czym lubi podróżować nasz
Święty spróbujcie rozwiązać rysunkową zagadkę.
Łączenie
ze sobą za pomocą flamastrów o grubej końcówce kolejnych kropek lub strzałek. Nazywanie
pojazdów: samochód, helikopter, statek.
Kolorowanie powstałych pojazdów przez chętne dzieci.
7. Zabawa
ruchowa Wyprawa Mikołaja (na sali
przypięte w trzech miejscach rysunki pojazdów wykonanych przez dzieci w wyżej
wymienionym ćwiczeniu) – dzieci swobodnie poruszają się po sali przy dźwiękach
instrumentu; gdy instrument milknie dzieci zatrzymują się i naśladują ruch i
odgłos wskazanego pojazdu (używanie wyrazów dźwiękonaśladowczych: chlap-chlap,
brrum-brrum, klap-klap).
8. Zabawa
integracyjna Iskierka - dzieci
siadają w kręgu na dywanie. Nauczycielka mówi:
Iskierkę
przyjaźni puszczam w krąg
Niech wróci do moich rąk.
Niech wróci do moich rąk.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz