piątek, 1 listopada 2013

Przyszedł Mikołaj - Odwiedziny Świętego Mikołaja.



KONSPEKT ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZYCH
DLA GRUPY 3-, 4- LATKÓW      

TEMATYKA TYGODNIA: Przyszedł Mikołaj.
TEMAT DNIA: Odwiedziny Świętego Mikołaja.
CELE OGÓLNE:
  • zapoznanie z postacią Świętego Mikołaja;
  • wyrabianie umiejętności prawidłowego wypowiadania się na określony temat;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz spostrzegawczości;
  • usprawnianie mięśni narządów mowy.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
  • rozwiązuje zagadkę słowną;
  • wypowiada się na podany temat;
  • prawidłowo wyłania osobę Świętego Mikołaja spośród innych postaci;
  • starannie wykonuje ćwiczenie graficzne;
  • aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.
FORMY NAUCZANIA:
  • praca zbiorowa;
  • praca indywidualna.
METODY NAUCZANIA, UCZENIA SIĘ:
  • słowne: pogadanka;
  • czynne: zadań stawianych do wykonania;
  • oglądowe: ilustracja, pokaz.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Zagadka Święty Mikołaj; puzzle: Święty Mikołaj, klaun, kominiarz; Karty Pracy: helikopter, samochód, statek; flamastry z grubą końcówką, pastele; instrument perkusyjny: tamburyno.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1.      Powitanie piosenką integracyjną Na powitanie wszyscy razem:

Na powitanie wszyscy razem:
hip, hip, hura! x 3 (podskakują)
Z całego serca, pełnym gazem:
Witamy was! x 3 (machają)

2.      Wprowadzenie do tematu zajęć poprzez zagadkę słuchową.
Nauczyciel mówi: Zapraszam Was teraz do siebie. Dzisiaj jest święto pewnej starszej, miłej, bardzo kochającej dzieci osoby. Posłuchajcie zagadki, a dowiecie się, kim jest ten człowiek.

Ma długą brodę i do tego święty.
Kocha dzieci, więc nosi im prezenty.
(Święty Mikołaj)

3.      Jak rozpoznać prawdziwego Świętego Mikołaja? – rozmowa na temat wyglądu i ubioru Św. Mikołaja:
- Jaki strój nosi Mikołaj? (kurtka, spodnie, czapka, pas i buty)
- Jakiego koloru jest kurtka, spodnie i czapka Świętego? (czerwonego)
- Po czym poznajemy, czy Mikołaj jest naprawdę prawdziwy? (po worku na prezenty)
4.      Rozwiązanie zagadki w formie puzzli Czy to jest Święty Mikołaj? – na tablicy umieszczone są pocięte obrazki trzech postaci: Mikołaja, klauna, kominiarza. Jednak każda z postaci składa się z trzech niepasujących do siebie części (twarz Mikołaja, marynarka klauna, buty kominiarza, itp.). Zadaniem dzieci jest ułożenie prawidłowych postaci i wyłonienie z nich osoby Świętego Mikołaja.
5.      Zabawa ruchowa Zaprzęgi - dzieci dobrane trójkami; dwoje z nich tworzy zaprzęg, podając sobie ręce; do środka koła wchodzi trzecia osoba, która jest Mikołajem. Przy akompaniamencie do piosenki Sanna dzieci poruszają się po obwodzie koła. Na przerwę w muzyce zamieniają się parami.
6.      Ćwiczenie graficzne Czym lubi podróżować Mikołaj?
Nauczyciel mówi: Skoro już wiecie jak wygląda Święty Mikołaj, jak jest ubrany i co robi, to może teraz odgadniecie, czym podróżuje po całym świecie? Jeśli chcecie się dowiedzieć, czym lubi podróżować nasz Święty spróbujcie rozwiązać rysunkową zagadkę.
Łączenie ze sobą za pomocą flamastrów o grubej końcówce kolejnych kropek lub strzałek. Nazywanie pojazdów: samochód, helikopter, statek. Kolorowanie powstałych pojazdów przez chętne dzieci.
7.      Zabawa ruchowa Wyprawa Mikołaja (na sali przypięte w trzech miejscach rysunki pojazdów wykonanych przez dzieci w wyżej wymienionym ćwiczeniu) – dzieci swobodnie poruszają się po sali przy dźwiękach instrumentu; gdy instrument milknie dzieci zatrzymują się i naśladują ruch i odgłos wskazanego pojazdu (używanie wyrazów dźwiękonaśladowczych: chlap-chlap, brrum-brrum, klap-klap).
8.      Zabawa integracyjna Iskierka - dzieci siadają w kręgu na dywanie. Nauczycielka mówi:

Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg
Niech wróci do moich rąk.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz