sobota, 2 listopada 2013

Zabawy z kołem - Rozpoznawanie figur geometrycznych.



KONSPEKT 
ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZYCH    
             DLA GRUPY 3-, 4- LATKÓW                 


TEMAT DNIA: Zabawy z kołem – rozpoznawanie figur geometrycznych.

CELE OGÓLNE:

  • utrwalenie kształtów figur geometrycznych: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt;
  • klasyfikowanie figur geometrycznych według kształtu i koloru;
  • rozpoznawanie figur geometrycznych za pomocą zmysłu dotyku.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:

  • zna kształty figur geometrycznych, potrafi je odszukać za pomocą dotyku, wzroku;
  • porządkuje figury według koloru, kształtu;
  • przestrzega ustalonych reguł zabawy;
  • uważnie słucha poleceń nauczyciela i wykonuje je.
 FORMY NAUCZANIA:
  • praca zbiorowa;
  • praca grupowa;
  • praca indywidualna. 
METODY NAUCZANIA, UCZENIA SIĘ:
  • słowne: rozmowa, recytacja wierszy;
  • czynne: zadań stawianych dzieciom do wykonania, samodzielnych doświadczeń;
  • oglądowe: pokaz, ilustracja;
  • elementy Metody E. Gruszczyk - Kolczyńskiej.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Wiersz M. Platy Pajacyk; sylweta pajaca wykonanego z figur geometrycznych; duże rozmiary figur geometrycznych w białym kolorze; figury geometryczne dla każdego dziecka w trzech kolorach, nieprzezroczyste woreczki; płyta CD.


PRZEBIEG ZAJĘĆ:
  1. Zabawa muzyczno - ruchowa Pajacyk - wykonanie układu ruchowego do utworu muzycznego; rozwijanie muzykalności dziecka. 
  2. Uważne słuchanie wiersza M. Platy Pajacyk – przypomnienie nazw figur geometrycznych.
Hop – rączki w górę,
Hop – rączki w dół.
Co to za dziwny skaczący stwór?
Jest koło, kwadrat,
Prostokąt jest śliczny.
To nasz pajacyk geometryczny.
Głowa okrągła jest jak piłeczka,
A na tej głowie trójkątna czapeczka.
Kwadrat to brzuszek,
Oczy i nosek są okrąglutkie jak groszek.
Nogi pajaca – prostokąciki,
Na nich z kwadratów małe buciki.
Figur przeróżnych ułóż kilka
I już jest pajacyk, co skacze jak piłka.

Rozmowa na temat wiersza:
- Jakie figury geometryczne wystąpiły w wierszu?
- Co powstało z figur geometrycznych w wierszu?
- Z jakiej figury geometrycznej pajacyk miał głowę?
- Z jakiej figury geometrycznej pajacyk miał czapkę?
- Co pajacyk miał z kwadratu?
- Z jakiej figury geometrycznej pajacyk miał oczy i nosek?
- Z jakiej figury geometrycznej pajacyk miał nogi?
  
3. Zabawa dydaktyczna Rozpoznaj figurę - na sali nauczyciel rozwiesza figury geometryczne (białe), będą to przystanki figurowe; dzieci siedzą w kole i otrzymują polecenie zamknięcia oczu; w tym czasie  nauczycielka kładzie za plecami każdego dziecka kolorową figurę geometryczną; na sygnał nauczyciela, dzieci odwracają się i ustawiają się pod taką samą figurą w sali; następuje wymiana figur wśród dzieci.
4. Zabawa muzyczno – ruchowa Taniec figur - dzieci zawieszają uprzednio otrzymane figury na szyję; nauczyciel włącza wesołą muzykę zapraszającą do tańca; gdy gra muzyka dzieci tańczą według poleceń nauczyciela: Tańczymy według kolorów figur, tańczymy według kształtów figur, tańczy koło z trójkątem, itp.
5.      Zabawa ruchowa Lubimy koła - figury są położone na dywanie; dzieci spacerują swobodnie po sali; na hasło Lubimy koła starają się stanąć przy figurze koła.
6.  Zabawa dydaktyczna Czarodziejski worek - dzieci otrzymują woreczki, w których znajdują się figury geometryczne; na polecenie nauczycielki Szukamy koła, dzieci wyszukują figurę dotykiem. 
7.  Zabawa Co można stworzyć z kół - tworzenie kompozycji na dywanie z kół różnej wielkości i różnych kolorów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz