KONSPEKT ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO -
WYCHOWAWCZYCH
DLA
GRUPY 3-, 4- LATKÓW
TEMATYKA TYGODNIA: Dookoła
jesień.
TEMAT DNIA: Dary
jesieni.
CELE OGÓLNE:
- zapoznanie z wybranymi nazwami gatunków grzybów: borowik, muchomor;
- klasyfikowanie grzybów na: jadalne i trujące;
- poznanie znaczenia zachowania środków ostrożności podczas grzybobrania;
- wypowiadanie się na określony temat;
- rozwijanie dbałości o estetykę wykonywanych prac plastycznych.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- zna nazwy podanych grzybów: borowik, muchomor;
- klasyfikuje grzyby według kryterium przydatności do spożycia przez człowieka na grzyby: jadalne i trujące;
- zna budowę grzyba: kapelusz i nóżka;
- wie, jakie środki ostrożności trzeba zachować podczas grzybobrania;
- liczy w zakresie trzech;
- dba o estetykę wykonywanej pracy plastycznej.
FORMY NAUCZANIA:
- praca zbiorowa;
- praca indywidualna.
METODY NAUCZANIA, UCZENIA SIĘ:
- słowne: rozmowa kierowana;
- czynne: zadań praktycznych, samodzielnych doświadczeń;
- oglądowe: obserwacja, pokaz, ilustracja.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Zagadka
słowna Grzybek; ilustracje: grzyb,
wiewiórka, lis, jeż, drzewo; makieta lasu przedstawiająca grzyby: borowiki i
muchomory rosnące pod drzewem;
ilustracje grzybów rosnących w naturalnym środowisku: borowik, muchomor; płyta
CD z piosenką Śmieszne grzybki;
tunel, koszyk, sznurek; sylwety muchomorów, czerwona farba, gąbka, biała pasta
do zębów.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Rozwiązywanie
zagadki słuchowej Grzybek:
W lesie go spotkasz i dziwisz się
srodze:
Bo ma kapelusz, ale gdzie? Na
nodze!
Wyszukiwanie
spośród zgromadzonych obrazków rozwiązania tj. grzyba.
2. Grzyby - oglądanie
makiety lasu przedstawiającej grzyby: borowiki i
muchomory, rosnące pod drzewem. Rozpoznawanie i nazywanie grzybów. Próba
odpowiedzi na pytanie:
-
Gdzie rosną grzyby? (w lesie, pod
drzewami);
-
Z czego jest zbudowany grzyb? (kapelusz,
nóżka);
- Jaki kolor kapelusza ma borowik?
(brązowy);
- Jak wygląda muchomor? (czerwony
kapelusz w białe kropki, biała nóżka).
- Jak myślicie, czy ludzie mogą
zjadać muchomory? Dlaczego? (Nie, ponieważ są to grzyby niejadalne, tzn.
trujące).
Uświadomienie
dzieciom, jakie zagrożenia płyną z samodzielnego zbierania i jedzenia grzybów.
3. Zabawa
Śpiące grzybki do słów i melodii
piosenki Śmieszne grzybki – dzieci
naśladują śpiące grzybki w lesie, nauczyciel – grzybiarz podchodzi do każdego grzybka i budzi go głaskając po
nosku, grzybek budzi się ze snu i podąża za grzybiarzem.
4. Zabawa
ruchowa Szukam grzybka borowika – dzieci
przechodzą przez jaskinię (przejście przez tunel) oraz wspinają się pod górę
(czołganie się po podłodze). Po skończonym ćwiczeniu dziecko zrywa jadalne grzybki znajdujące się na
makiecie lasu i wkłada je do koszyka.
5. Zabawa
dydaktyczna Zbieramy grzyby – w
różnych miejscach sali ukryte są sylwety grzybów, np. 2 muchomory, 3 borowiki.
Do każdego zbioru grzybów prowadzi droga wyznaczona sznurkiem. Wybrane dzieci
wyruszają wybranymi przez siebie ścieżkami na poszukiwania grzybów. Określają,
jakie grzyby znalazły i ile ich jest. Wkładanie do koszyka grzybów jadalnych.
6. Praca
plastyczna Muchomorek – malowanie
farbami za pomocą gąbki kapelusza muchomora. Wykonanie kropek pastą do zębów.
Wystawa prac.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz