sobota, 2 listopada 2013

Dookoła jesień - Dary jesieni.



KONSPEKT ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZYCH 
                 DLA GRUPY 3-, 4- LATKÓW        
                                                                        

TEMATYKA TYGODNIA: Dookoła jesień.
TEMAT DNIA: Dary jesieni.
CELE OGÓLNE:
  • zapoznanie z wybranymi nazwami gatunków grzybów: borowik, muchomor;
  • klasyfikowanie grzybów na: jadalne i trujące;
  • poznanie znaczenia zachowania środków ostrożności podczas grzybobrania;
  • wypowiadanie się na określony temat;
  • rozwijanie dbałości o estetykę wykonywanych prac plastycznych.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
  • zna nazwy podanych grzybów: borowik, muchomor;
  • klasyfikuje grzyby według kryterium przydatności do spożycia przez człowieka na grzyby: jadalne i trujące;
  • zna budowę grzyba: kapelusz i nóżka;
  • wie, jakie środki ostrożności trzeba zachować podczas grzybobrania;
  • liczy w zakresie trzech;
  • dba o estetykę wykonywanej pracy plastycznej.
FORMY NAUCZANIA:
  • praca zbiorowa;
  • praca indywidualna.
METODY NAUCZANIA, UCZENIA SIĘ:
  • słowne: rozmowa kierowana;
  • czynne: zadań praktycznych, samodzielnych doświadczeń;
  • oglądowe: obserwacja, pokaz, ilustracja.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Zagadka słowna Grzybek; ilustracje: grzyb, wiewiórka, lis, jeż, drzewo; makieta lasu przedstawiająca grzyby: borowiki i muchomory rosnące pod drzewem; ilustracje grzybów rosnących w naturalnym środowisku: borowik, muchomor; płyta CD z piosenką Śmieszne grzybki; tunel, koszyk, sznurek; sylwety muchomorów, czerwona farba, gąbka, biała pasta do zębów.


PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1.      Rozwiązywanie zagadki słuchowej Grzybek:
W lesie go spotkasz i dziwisz się srodze:
Bo ma kapelusz, ale gdzie? Na nodze!
Wyszukiwanie spośród zgromadzonych obrazków rozwiązania tj. grzyba.
2.      Grzyby - oglądanie makiety lasu przedstawiającej grzyby: borowiki i muchomory, rosnące pod drzewem. Rozpoznawanie i nazywanie grzybów. Próba odpowiedzi na pytanie:
- Gdzie rosną grzyby? (w lesie, pod drzewami);
- Z czego jest zbudowany grzyb? (kapelusz, nóżka);
- Jaki kolor kapelusza ma borowik? (brązowy);
- Jak wygląda muchomor? (czerwony kapelusz w białe kropki, biała nóżka).
- Jak myślicie, czy ludzie mogą zjadać muchomory? Dlaczego? (Nie, ponieważ są to grzyby niejadalne, tzn. trujące).
Uświadomienie dzieciom, jakie zagrożenia płyną z samodzielnego zbierania i jedzenia grzybów.
3.      Zabawa Śpiące grzybki do słów i melodii piosenki Śmieszne grzybki – dzieci naśladują śpiące grzybki w lesie, nauczyciel – grzybiarz podchodzi do każdego grzybka i budzi go głaskając po nosku, grzybek budzi się ze snu i podąża za grzybiarzem.
4.      Zabawa ruchowa Szukam grzybka borowika – dzieci przechodzą przez jaskinię (przejście przez tunel) oraz wspinają się pod górę (czołganie się po podłodze). Po skończonym ćwiczeniu dziecko zrywa jadalne grzybki znajdujące się na makiecie lasu i wkłada je do koszyka.
5.      Zabawa dydaktyczna Zbieramy grzyby – w różnych miejscach sali ukryte są sylwety grzybów, np. 2 muchomory, 3 borowiki. Do każdego zbioru grzybów prowadzi droga wyznaczona sznurkiem. Wybrane dzieci wyruszają wybranymi przez siebie ścieżkami na poszukiwania grzybów. Określają, jakie grzyby znalazły i ile ich jest. Wkładanie do koszyka grzybów jadalnych.
6.      Praca plastyczna Muchomorek – malowanie farbami za pomocą gąbki kapelusza muchomora. Wykonanie kropek pastą do zębów. Wystawa prac.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz